Bangers
RC Banger Reglement
Gebaseerd op https://rcbws5.wixsite.com/rcbws/rules
Dit reglement is een vertaling van bovenstaande link, aangevuld met specifieke regels (deze worden cursief aangegeven) en vormt de basis voor de RC Banger races in België en Nederland. Het al dan niet opvolgen van dit reglement wordt bepaald door de clubverantwoordelijke.
Wijzigingen kunnen te allen tijde worden aangebracht op verzoek aan de clubverantwoordelijke waarna deze het voorstel zal bekijken en het reglement hieraan al dan niet zal wijzigen. Specifieke afwijkingen per club zullen hier vermeld worden.
De clubverantwoordelijke dient geen verklaring af te leggen waarom een bepaalde regel wel/niet opgenomen werd in het reglement.
Elk nieuw onderdeel dient te worden goedgekeurd door de verantwoordelijke van de club vooraleer dit kan worden gebruikt.
1) Kits
Enkel kits van Kamtec, Large-it en Mardave toegestaan.
2) Chassis
- 2mm of 3mm aluminium chassis met verzonken boutgaten. Geen GRP of carbon.
- Indien het originele bodemplaten betreft, mogen enkel bodies gebruikt worden die voor dit type bodemplaat ontworpen zijn. GRP of carbon chassis zijn niet toegestaan.
- XXLWB-bodemplaten moeten dezelfde dikte hebben als een standaard bodemplaat (2-3mm) en moeten voorzien zijn van een passende body. De maximale lengte voor een XXLWB-Chassis met body is 75cm.
- Scherpe kanten aan het chassis en de body moeten worden afgerond. Dit om het tapijt niet te beschadigen.
- Extra verstevigingen van het chassis (zodat het minder snel buigt) zijn niet toegestaan.
- Extension plates zijn enkel achteraan toegestaan op voorwaarde dat deze niet breder zijn dan de chassisplaat, niet dikker zijn dan 3mm aluminium of GRP en volledig overdekt zijn door de body met een minimale spleet van 25mm tussen body en extension plate.
3) Topplaten
- Enkel originele topplaten mogen gebruikt worden (Kamtec, Large-it, Mardave)
- De topplaat mag niet verder komen dan de stuurservo saver en niet breder zijn dan de aslijn van de wielen
- Topplaten mogen maximaal 3mm dik zijn
- Dubbele topplaten niet toegestaan
4) Batterijen
- Enkel 4 cell Sub C NiCd & NiMH cellen toegestaan.
- Matched of unmatched cellen toegestaan.
- Max 5000 mAh voor heats en finales, max. 3700mAh voor Destruction Derby.
De batterijen moeten voorzien zijn van doorzichtige krimpkous of het originele omhulsel van de fabrikant duidelijk zichtbaar. Standoffs op het chassis om de batterij tegen te houden mogen niet breder zijn dan de batterij zelf. Enkel plastic of nylon batterijhouders zijn toegestaan. Extra platen in de wagen niet toegestaan.
5) Snelheidsregelaars (Speed controllers)
- Enkel mechanische & weerstandstype snelheidsregelaars toegelaten (Mardave, Large it, Tamiya, Kamtec). Een elektronische snelheidsregelaar (ESC) is niet toegelaten.
- Extra materiaal op de topplaat om de mechanische snelheidsregelaar te beschermen niet toegestaan. Het bovenstuk van de K9 is echter wel toegestaan.
6) Tandwielen, Motor Pod & As
- Enkel 32dp pinion gears: minimum 12T, maximum 18T.
- Spur gears
- Mardave: 46, 48 & 50T
- TIC: 50T
- Lee Bishop: 48 & 50T
- Kamtec: 48 & 50T
- Gear sleeves/clips zijn toegestaan op de arm van de spur.
- Derlin tandwielen of Z-drives zijn niet toegestaan.
- Standaard Mardave, TIC of Kamtec achteras is toegestaan
- Kogellagers mogen enkel op de achteras gebruikt worden.
- Enkel de standaard plastic motor pods van Kamtec, Mardave of TIC mogen gebruikt worden.
- Een kogelscharnier moet gebruikt worden bij de motor pod en de pod moet worden gemonteerd zoals door de leverancier voorgeschreven.
- Beugels of extra versteviging van de motor pod is niet toegestaan. Het is wel toegestaan om de pod met een tie-wrap te bevestigen aan de motor.
7) Stuurstangen, Wishbones & King Pins
- Stuurstangen kunnen standaard zijn of gemodificeerd naar het ball-and-link-type
- Enkel holle kunststof wishbones toegelaten (Mardave, kamtec, large-it). Aluminium wishbones niet toegelaten. Mardave Diamond wishbone niet toegelaten.
- Geen wishbonebeschermers of -versteviging toegelaten
- Vering vooraan moet verplicht gemonteerd worden (Excl. XXLWB)
- Enkel standaard, geharde of RVS kingpins toegestaan
- Buis over kingpins monteren niet toegestaan
- Aanpasbare kingpins monteren niet toegestaan
- Strut braces tussen de kingpins niet toegestaan
8) Inner Wings
- Enkel Kamtec inner wings toegestaan
- Inner wings vooraan moeten uitgesneden worden zoals in het echt
- Een kleine ABS bumper mag vooraan toegevoegd worden voor het realisme door gebruik te maken van twee kleine schroeven/bouten. Deze dient enkel als decoratie en niet om de body te verstevigen.
- Inner wings kunnen zowel aan de body als aan het chassis bevestigd worden of kunnen ‘gesmolten’ worden om zo in de body te passen.
- Als de inner wing gemonteerd wordt op de body kan dit door gebruik te maken van 4 bouten of zelftappende schroeven. Als de wing gemonteerd wordt op het chassis, mogen niet meer dan 4 bouten gebruikt worden.
- Wings niet omplooien of lijmen
9) Motors
- Absima 21T
- Ansmann clash 28T
- Axial Racing 20T
- Core 21
- Dynamite 20T
- FTX 20T
- Graupner 500 standard
- HPI Saturn 20T
- HPI Saturn 27T
- Hunter systems 27T
- Johnson 540 with plastic end bell
- Kamtec K20
- Kamtec K21
- Kamtec Satan 20T
- Kyosho gx/g 20T
- Kyosho Fazer 27T
- Kyosho black 23T
- Mardave G1 & G2
- Maverick 22T
- RC4WD 20T Sealed
- Tamiya Mabuchi 540 Silver Can with black end bell
Het gebruik van Thrust ECO 21T is niet meer toegestaan
- Heat sinks mogen gemonteerd worden
- Origineel label moet intact blijven en de motor tabs onaangeroerd.
- Geen enkel onderdeel (in- of uitwendig) mag aangepast worden
- Het gebruik van motorcleaner en additieven is toegestaan
IEDERE VORM VAN WIJZIGING AAN DE MOTOR WORDT NIET GETOLEREERD EN ZAL LEIDEN TOT DIRECTE UITSLUITING VAN DE RACE
10) Banden en wielen
- Enkel commercieel verkrijgbare foam banden zijn toegestaan
- Geen additieven/vloeistoffen op de banden toegestaan
- Wielen moeten dezelfde diameter hebben als de originele wielen van kamtec, Mardave of TIC
- Wielen met koggellagers zijn vooraan niet toegestaan
- Alloy wielen zijn niet toegestaan
11) Bodies
- Gebruik enkel bodies die gemaakt zijn voor het type chassis dus geen LWB-body op een SWB of een LWB op een XL-chassis. De Ford Transit Mobilhome kan zowel op een SWB- als LWB-chassis geplaatst worden.
- De bodies worden uitgesneden op de snijlijnen zoals op de originele auto
- Wielkasten moeten uitgesneden worden op de gemarkeerde lijnen, niet eronder of erboven tenzij er gebruik wordt gemaakt van inner wings. In dat geval kunnen de voorkanten van de wielkasten vooraan hoger uitgesneden worden.
- Verbreedde wielkasten niet toegestaan
- Ramen moeten volledig uitgesneden zijn zoals bij de originele auto
- Geen raamverstevigingen (volledig uitsnijden tot aan de rand)
- Geen grove of aanstootgevende slogans of gebaren op de bodies
- Bodies moeten, indien van toepassing, in lijn zijn met de opgestelde body lijst
- Wanneer de body op de auto staat mogen de wielkasten niet lager komen dan de bovenkant van het wiel tenzij de body een specifiek lage wielkast heeft (bv. Jaguar Mk10). In dat geval mag de wielkast niet lager komen dan de bovenkant van de wielmoer
- Er moet minstens 3mm ruimte zijn tussen de body en de grond
- Bodies waarvan de voor- of achterbumper verwijderd zijn moeten wel de originele rijhoogte behouden. De body dus niet zo laag mogelijk tegen de grond leggen.
- Ongeschilderde bodies mogen enkel bij ‘All white’-meetings.
- Deurpanelen mogen verstevigd worden zoals bij full-scale bangers met 1 laag ABS 2mm.
12) Body Mounts
- Een body dient vastgezet te worden met 2, 3 of 4 body mounts. Niet meer, niet minder
- Deze mogen niet uit metaal vervaardigd zijn, niet breder zijn dan 10mm en mogen niet meer dan 10mm door de body steken. Multi-hole body pins vooraan zijn wel toegestaan.
- Mardave V10 style body mounts mogen gebruikt worden. Als er twee body mounts van dit type gebruikt worden, mogen er geen andere bevestigingspunten gebruikt worden om de body op zijn plaats te houden.
- Maximaal 2 V10-body mounts mogen gebruikt worden.
- Bij gebruik van een V10 zowel voor- als achteraan, dan mag het onderste deel op de top plate wel blijven staan zolang deze niet gebruikt wordt om de body vast te houden.
- Geen dubbele onderste delen van de V10 gebruiken.
- Bij gebruik van 2 V10 body mounts mogen alle 6 bevestigingspunten gebruikt worden.
- Alternatief aan body clips mogen ook M3 bouten en moeren gebruikt worden.
- Body clips/M3 moeren kunnen aan elkaar verbonden worden door ty-raps om te voorkomen dat deze loskomen tijdens de race. Tape mag niet gebruikt worden om de ty-raps te bedekken.
- Enkel plastic/rubber ringen of plaatjes die niet veel groter zijn dan de body post (<25mmx25mm) mogen gebruitk worden om de body iets hoger op de body post te plaatsen.
Voor het plaatsen van de body op een XXLWB-chassis (600mm) mogen twee body mounts gebruikt worden per 200mm. In totaal mogen er maximaal zes body mounts gebruikt worden.
13) Dakvin
- De dakvin moet op het dak geplaatst worden en mag geen scherpe randen hebben.
- Ze moet gemaakt zijn van kunststof en mag niet groter zijn dan de standaard dakvin van Kamtec.
- Op beide zijden van de dakvin zal het nummer van de rijder staan op een witte achtergrond.
- De dakvin moet op het achterste deel van het dak gemonteerd worden. Bij trucks mag dit ook op de laadbak/boven de achterwielen.
- Geen mascottes of andere objecten mogen aan de buitenkant van de body bevestigd worden.
14) Herstellingen van de body
GEEN HERSTELLINGEN AAN DE BODY VOOR DE EERSTE RACE
- Voor herstellingen aan de body mag gebruik gemaakt worden van lijmsticks, tape, ty-raps en plastic/solventlassen in combinatie met bouten en moeren zoals in de full-scale versie.
- De hierboven genoemde herstelmethoden zijn toegestaan aan de BINNENZIJDE van de body, behalve voor tape. Tape kan ook aan de buitenkant gebruikt worden, mits de overlap niet meer dan 25mm aan weerszijden van de scheur bedraagt.
- Indien kunststof gebruikt wordt voor herstellingen:
- Ieder stuk kunststof kan gebruikt worden op voorwaarde dat dit niet groter is dan 25mm aan weerszijden van de schade.
- Bij verlies van het voorste, achterste of hoekstuk van een body kan dit teruggeplaatst worden met maximaal 25mm overlap.
- Slechts 1 laag plastic per herstelling (geen overlappende lagen)
- Ty-raps enkel om gebroken delen te herstellen die voorheen met kunststof hersteld werden.
- Over een plastic herstelling mag geen tape gebruikt worden.
- Geen versterkingen of gebruik van mastic toegelaten.
- Geen dubbele body shells.
15) Rijhoogte
- Baancommissarissen beschikken over een plaat van 3mm dik waarover ieder voertuig moet kunnen rijden zonder deze te raken. Als de wagen (chassis of body) de plaat raakt, kan deze niet starten.
- Dit wordt gedaan om de baan te beschermen tegen schade.
16) Ballast en extra gewichten
- Het toevoegen van gewichten of ballast is niet toegelaten.
17) Bumpers
- Geen interne of externe bumpers toegestaan behalve op Inner wings, zie 8).
18) Servo Savers
- Ieder type servo saver toegestaan.
- Een klein stuk ABS ter bescherming van de servo saver is toegestaan.
19) Roof Grades
- Roof grades zijn momenteel niet van toepassing in B/NL
20) Stretched Limousines (XXLWB)
- Het XXLWB chassis moet dezelfde dikte hebben als de reguliere bangers (maximum 3mm) en moet de correcte body shell hebben om er op te passen.
- Er mogen geen versterkingen aangebracht worden over de gehele lengte van het chassis.
- Stretched Limousine bodies zullen zowel voor- als achteraan voorzien zijn van de helft van een bestaande body.
- De verlenging moet gemaakt worden van ofwel 2mm ABS ofwel 0,5mm aluminium; ander materiaal is niet toegestaan.
- Stretched Limousine bodies moeten een 2mm dikke ABS-plaat gebruiken om de verschillende delen met mekaar te verbinden.
- Het tussenstuk mag niet verder dan 25mm overlappen met de originele body, zowel het dak als de zijkanten.
- Het tussenstuk moet dezelfde doorsnede hebben als de originele body.
- De verbindingsplaten moeten aan de binnenzijde van de body gemonteerd worden.
- Om de verbindingsplaten met de body te verbinden kan gebruik worden gemaakt van ofwel 4 M3x20-bouten of met lijm. Beide manieren mogen niet gecombineerd worden.
- Aan de buitenkant kan de verbindingsnaad opgevuld worden om deze te bedekken maar dit moet gelijkgemaakt worden met de body.
-
Vering is bij XXLWB niet verplicht
21) Destruction Derby
Als na 10 minuten een voertuig op zijn zij, dak of in een hoop wagens ligt zonder dat deze zichzelf terug op vier wielen kan krijgen, zal hij als 'out' bestempeld worden.
Enkel 3700mAh batterijen zijn toegestaan.
Tijdens de Destruction Derby mogen geen herstellingen uitgevoerd worden. Alles auto's dienen in de baan te blijven tenzij er rookontwikkeling is.
22) Inbreuken
Iedereen die zondigt tegen de hierboven genoemde regels, aggressief is tegen andere rijders of de organisatie, auto's aanraakt tijdens de race, bodies verlaagt, knoeit met motoren, ... kan deelname of toegang tot de races geweigerd worden. De clubverantwoordelijke neemt deze beslissingen.
Als er nog onduidelijkheden zouden zijn, gelieve uw vragen te wenden aan de clubverantwoordelijke.
23) Thema's
Bij themameetings kan vooraf een lijst worden opgesteld met toegelaten bodies. Het is de bedoeling om een body uit deze lijst te nemen om deel te nemen aan de race.
Bij themameetings waarbij geen lijst is opgesteld zijn alle bodies toegelaten maar dienen de bodies wel versierd te worden volgens het vastgelegde thema.
RC Fun Bangers: Thema's optioneel maar sterk aangeraden
RC Banger Buddy's: Thema's verplicht te volgen, anders geen deelname aan de race
Specifieke regels BE/NL:
Algemeen:
- Alle tafels en stoelen moeten proper worden achtergelaten op het einde van de meeting.
- Gelieve te helpen met het proper houden van het lokaal. Het is begrijpelijk dat er tijdens de race brokken gemaakt worden en dat er vuil komt maar gebruik zo veel als mogelijk de vuilnisbakken die ter beschikking worden gesteld.
- Rijders jonger dan 16 jaar dienen altijd vergezeld te worden door een volwassene.
- Gelieve een doek of onderlegger te gebruiken om de tafel te beschermen.
- Alle voertuigen en bodies kunnen te allen tijde gecontroleerd worden door een baancommisaris tijdens de meeting.
- In de baan komen tijdens de race is niet toegestaan
- Auto's uit de baan nemen voor reparatie en terugplaatsen is toegestaan op voorwaarde dat deze vanaf de zijkant uit de baan genomen kan worden.
- Een auto die op de zijkant ligt of op zijn dak wordt niet handmatig rechtgezet.
- Een auto die uit de baan vliegt mag terug in de baan gezet worden.
- De rijrichting tijdens de heats is met de klok mee. Enkel in de bochten mag tegen de klok in gereden worden om de auto terug in de juiste richting te krijgen.
- Na het opstellen in twee rijen wordt niet geduwd maar blijven alle wagens staan tot het startsein klinkt.