Micra Stock
De Micrastock-klasse wordt gereden met een standaard SWB-chassis. Het doel is om zo veel mogelijk ronden te rijden in een vooraf vastgelegde tijdspanne.
Alle mogelijke aanpassingen aan de wagen worden besproken in dit reglement. Wijzigingen die niet in het reglement genoemd worden, zijn niet toegestaan.
1) Chassis
Standaard 2 of 3mm aluminium chassis. Geen scherpe randen aan de bodemplaat.
2) Batterijen
Enkel 4 cell NiMH toegestaan. De energie-inhoud is minstens 3700mAh en maximaal 5000mAh.
3) Aandrijving
- Enkel 32dp 14/50 of 15/50 verhouding toegestaan. Dit wordt per circuit op voorhand vastgelegd.
- MC Ronse: 14/50
- Branst: 14/50
- Kogellagers zijn enkel toegestaan op de achteras
- Motors: zie 6)
4) Top Plates
- Als ze gebruikt worden, mogen enkel originele SWB top plates worden gebruikt.
- Aanpassingen aan de topplaat (bv. extra gaten om een transponder te bevestigen, andere openingen) zijn toegestaan
- Dubbele top plates zijn niet toegestaan
5) Vering
- Vering is verplicht maar hardere of zachtere veren dan standaard zijn toegestaan
6) Motoren
- Kamtec K21
Heatsinks mogen gemonteerd worden.
Het originele label (als dat er zou zijn) moet intact blijven en de motortabs onaangeroerd.
Het gebruik van motor cleaner of additieven is toegestaan.
7) Banden en wielen
- Enkel commercieel verkrijgbare foam banden zijn toegestaan
- Geen additieven op de banden toegestaan
- Velgen moeten dezelfde diameter hebben als originele Kamtec velgen
- Lagers op de vooras zijn niet toegestaan
- Aluminium velgen zijn niet toegestaan
8) Body
- Enkel Nissan Micra body toegestaan
- Herstellingen kunnen uitgevoerd worden met tape, lijm, plastic lassen of popnagels. Herstellingen moeten zich beperken tot 25mm naast de gescheurde zone.
- Versterkingen zijn niet toegestaan
- Geen mascottes of decoratieve items plaatsen op de body, enkel verf en stickers
- Racewagens zijn geen lowriders dus de body uitsnijden zoals voorzien. De bovenkant van de velg moet in alle gevallen zichtbaar zijn.
9) Body Mounts
- 4 body mounts te gebruiken
- Enkel plastic body mounts toegestaan
10) Dakvin
- De dakvin zal op het dak gemonteerd worden en zal geen scherpe randen hebben.
- De dakvin is van plastic en zal niet groter zijn dan de standaard Kamtec-dakvin.
- Op de dakvin zal het nummer van de rijder staan aan beide zijden en op een witte achtergrond.
- De dakvin zal de kleur hebben zoals beschreven onder 15)
11) Rijhoogte
Als het chassis of de body lager hangt dan 3mm van de grond kan de wagen niet deelnemen aan de race. Dit zal worden gecontroleerd door de wagens over een plaat van 3mm te laten rijden.
12) Bumpers
- Maximum 160mm breed
- De bumpers zullen op het chassis gemonteerd worden op de reeds voorziene boutgaten. Het is toegestaan om een body mount adjuster plate te monteren tussen het chassis en de voorbumper teneinde de voorste body posts verder naar achteren te plaatsen.
- De voorbumper bestaat uit twee plastic platen van minstens 6mm dik die met mekaar verbonden zijn door vier opstaande steunen.
- De achterste bumper zal uitgevoerd zijn in plastic en heeft een minimale dikte van 6mm. Deze moet op spacers gemonteerd worden omdat anders de achterliggende wagen op de achterbumper kan komen en beide wagens stuurloos tegen de wand botsen.
13) Scrutineering
Voorafgaand aan de race zullen alle wagens gecontroleerd worden of deze overeenstemmen met het reglement. Dit zal gedaan worden door een rijder (indien mogelijk van een andere club) en /of een baancommissaris.
14) Aantal deelnemers
Per heat worden maximaal 13 deelnemers toegelaten.
Als er meer dan 13 rijders zijn, zal er in verschillende heats gereden worden.
15) Dakvinkleuren
(https://graham64.wordpress.com/2014/11/19/brisca-roof-colours/)
Bij iedere deelname aan een race kunnen klassementspunten verzameld worden. Op het einde van iedere maand zal gecontroleerd worden of alle rijders nog in de juiste dakvinkleur ingedeeld zijn. Het is mogelijk om zowel gepromoveerd als gedegradeerd te worden naar een andere dakvinkleur.
- “Witte Dakvin": Laag geplaatste/nieuwe rijders (20%)
- "Gele Dakvin" (30%)
- “Blauwe Dakvin" (30%)
- “Rode Dakvin": Hoogst geklasseerde/snelste rijders (20%)
- "Zilver Dakvin": Nationaal hoogst geklasseerde rijder op het einde van het jaar
Iedere groep met dezelfde kleur dakvin vormt een blok van wagens die twee aan twee worden opgesteld en bumper tegen bumper. Tussen de verschillende kleuren zitten twee wagenlengtes zodat de traagste rijders minstens acht wagenlengtes voorsprong hebben op de snelsten.
Een rijder die recentelijk gepromoveerd is naar een hogere kleur zal vooraan starten in de groep met deze kleur en een rijder die gedegradeerd is naar een lagere kleur zal achteraan in die groep starten. Heatwinnaars zullen binnen hun groep achteraan geplaatst worden bij de volgende heat.
Het aantal rijders bij de start van de race zal het aantal te winnen punten bepalen per race. De eerste finisher zal #rijders+1 punten krijgen, de laatste krijgt geen punten. Voor een race met 6 rijders zal de puntenverdeling er als volgt uitzien:
- 7 punten (6+1)
- 5 punten
- 4 punten
- 3 punten
- 2 punten
- 0 punten
Er zullen ook aanwezigheidspunten uitgedeeld worden voor zij die regelmatig rijden. Hiervoor zal 1 punt per meeting (dus niet per race) toegekend worden.
16) Contact
In full contact oval racing is contact aanvaardbaar volgens onderstaand principe:
(https://fastfoodracing.wordpress.com/formulas-build-rules/)
- Het is aanvaardbaar om een andere rijder wijd te duwen bij zowel het in- als uitkomen van een bocht om deze voorbij te steken (figuren 1 & 3)
- Het is niet aanvaardbaar om een andere rijder in een rechte lijn tegen de buitenkant te duwen (figuur 2) of de achterkant aan te tikken bij het uitkomen van een bocht zodat de andere rijder achterstevoren komt te staan (figuur 4)
- Niet inrijden op stilstaande wagens
- Niet in de tegengestelde richting rijden
- Er zijn geen baancommissarissen aanwezig tijdens de heats dus van iedere rijder wordt de nodige fairplay verwacht